By: zana raman

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 1-Jun-2007 23:23 Email | Share | Bookmark
Roti...oh roti...

roti dah naikkk
dah masuk oven
Ari ni nak cuba wat roti sendiri pulak... . Selalu je dok tengok orang punya fp yang meriah ngan masakan depa. So , kita pun nak cuba la wat. Tak sangka jadi pulak... . Resepi ni dapat dari member ofis...Rozita nama dia...Thanks to u for sharing the recipe. Here is the recipe...

Roti
Sumber : Rozita

700gm tepung gandum
11 gm yis segera(mauripan)
1 sudu kecil garam
100 gm gula caster
1 biji telur
1/2 cawan susu cair
Air secukupnya( air ais @ air suam)
1/2 cawan minyak jagung/70 gm butter(Kita guna butter je...
1 sudu kecil bread softener
1 sudu kecil bread improver

1.Tepung, bread softener, improver, gula caster, garam and yis digaul.
2. Masukan telur, butter@minyak jagung, then susu cair dan uli dengan air sedikit demi sedikit sampai menjadi doh yang tak melekat kat tangan.
3. Proofkan doh hingga naik, Lepas doh naik tumbuk doh roti. Then boleh la wat apa bentuk roti pun.
4. Tunggu doh hingga naik lagi. Then baru bakar roti dgn suhu 180C ke 200C.
5. Lepas keluar oven, sapu butter keliling roti untuk mengilatkan roti dan supaya roti nampak cantikkk.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net