Want your
own Fotopage?






 


By: zana raman

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 25-Oct-2007 00:38 Email | Share | Bookmark
Kuey Tiaw Kungfu

Kuey Tiaw Kungfu
meh la join...
Mari kita tinggal sat segala juadah raya tu...jom kita pekena kuey tiaw kungfu pulak....sebenarnya tak penah makan pun kuey tiaw kungfu ni....sekali berbalas juadah ngan mak su ana dia bagi kuey tiaw kungfu...bila rasa rasa sedap la pulak...as usual kita pun risik -risik macamana dia buat kuey tiaw ni. Ana pun cubalah.....hmmmmm taste mmg best...bagi peminat makanan mcm niler... . Pastu ana masak dan beri kat jiran depan rumah. Esoknya dia pulak datang rumah tanya kuey tiaw apa yg ana masak semalam.....dia pun minta resipi tu....ha... percaya tak..... sedap....kenapa???... tak percaya...jom buat dulu....

Kuey Tiaw Kungfu

Bahan A
1 bungkus kuey tiaw basah
3 biji telur ( dipukul)

Bahan B
Isi ayam
udang basah yang sederhana besar - dibuang kulit
Daging yang dihiris nipis
3 ulas bawang goreng - dicincang
bunga kobis putih
1 batang karot - potong ikut suka
sayur sawi pak choy
bunga jagung - dipotong
celeri - kalau suka la boleh tambah
2 s/b tepung jagung dibancuh dgn satu cawan air
1 cawan air rebusan ayam
2 s/b sos tiram
1 s/b lada sulah
1 s/b sos ikan
garam dan perasa

Hiasan :
Daun bawang, bawang goreng dan limau nipis yg dipotong

Cara:
1. Panaskan minyak dan goreng telur dan kuey tiaw dalam kuantiti sikit hingga agak garing. Ketepikan.
2. Tumis sedikit bawang putih hingga agak garing dan masukkan ayam, udang dan daging.
3. Masukkan air rebusan ayam bersama lada sulah, sos tiram, sos ikan dan carrot.
4. Masukkan tepung jagung yang telah dicampur air dan kacau-kacau supaya tepung tidak bergentel.
5. Campurkan sawi pak choy dan bunga kobis. Tutup api dan kacau.
6. Tuang kuah ke atas kuey tiaw dan hidangkan. Sedap dimakan panas-panas.

[quote]

kamalina : try ler wat bg abang mesti dia suker punya
idaisk : ala kak ida kan pakar kunfgu2 ni...apa2 pun boleh jer
tupperfan : dah tgk...discount la lagi..
umi : ikan pekasam feberet gak ni..
lynnhassan : jomler makan...
cek de sam : mmg sodappp
mamasya : kena goreng ngan telur dulu
Nur : alamak Nur 4 pingganjer ke...siap nnt ana antor... pssttt...mana alamatnya ni...
masriyah : cuba la Yah, sekali-sekala tukar menu
Hajar : walla....resepi dah ada...kungfu la nnt sorang2 kat dapur tu


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net