By: zana raman

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 16-Dec-2007 04:08 Email | Share | Bookmark
Main-main icing lagi...

buttercream
 
whipping cream
Entry kali ni nak cerita pasal main icing lagi ...hisshhh tak habis-habis la Ana ngan main icing ...ye la nak bagi cekap lam bidang ni kena la main selalu ye dak.... kali ni kunjungan Ana kali kedua ke rumah kak Anis. Ana belajar bersama lagi 3 orang teman baru...best tau...tu la dapat belajar sambil dapat teman baru...beruntung kan?? . Tapi sayangnya Ana sepatutnya belajar sampai petang tak dapat habiskan kelas... hanya separuh hari saja sebab dah janji ngan hubby nak pi kenduri lepas kelas tu...jadi tak dapek la nak buat kek fondant bagi sessi petang...hanya sempat buat butter cream icing ngan whipping cream jer....nak buat tulisan atas kek whipping pun tak sempat dah... kalut sangat nak balik...

untuk Lee Lin yg nak resipi buttercream icing ni...ni resipi yang diajar oleh Kak Anis.

BUTTERCREAM SUSU PEKAT (ni 1/2 resipi je daripada yg asal dlm buku tu. ada gak saya modify sket supaya lebih kental & kurang muak makannya. teks condong tu yg saya tambah)

500 g krimwell
250 g shortening (resipi asal guna butter, tapi, saya nak icing putih, jadi ganti butter dgn shortening)
1/2 tin susu pekat (lebih-kurang 225g)
3 sudu makan membumbung gula aising yg telah diayak
1/2 sudu teh garam halus


pukul krimwell & shortening guna mixer (guna whisk, bukan k-beater) pada kelajuan tinggi sehingga kembang. perlahankan mixer, masukkan susu pekat , gula aising & garam. pukul pada kelajuan perlahan hingga semuanya sebati

Quote:
Nur : dok tengah latih bagi lembut sikit2...nur pun minat deco gak ka...semangat ada apalagi cepat-cepat masuk class la

kamalina : Jgn jelezz...nak ajar aimi...kak ana sendiri pun dok terkial-kial herot buat bunga lagi ni... salam aidiladha to you too

lynnhassan : Thx lynn...

Yah : Raya tahun tak buat korban sebab kena keje...

Lee Lin : Dah share dah tu...

Hajar : Betul tu....pas main kenyang la dgn kek tu...

anna : bab tu yg malehhh sangat

shiq : nak join...kita nak main lagi ni ? hehehe

mamafami : tak pe cikgu deco yang tu...bila-bila leh calling punya heheheh...

Linda : apa yg pro tu...Lainda lagi expert...nanti kita geder sama2...nak rumah kak ana ke rumah Linda ni?...

Lee Lin : jgn letih...cuba hat ni ...

kak tun : TQ...kak tun jadi gi belajar tak?...ana pun tingin nak jumpa akak...

madiha : Thx madiha...

srsfeqah : resipi dah tepek dah...

maklang : ala mak lang...masih dok bertatih lagi ana ni...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net