By: zana raman

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 17-Jan-2008 05:21 Email | Share | Bookmark
Soto Ayam Madura

ketupat nasi
dah siap rebus...
Tara...soto ayam in da house...
Terlebih rajin nak wat buat ketupat nasi sendiri...tu pun bukan kita yang anyam...ketupat palas pun tak cekap nak anyam ni kan pula ketupat daun kelapa memang lagi sah-sah fail punya. . Kebetulan ada orang tebang pokok kelapa dekat rumah...jadi bibik Ana gi ambil daun kelapa tua nak buat penyapu lidi...sekali teringat ada daun muda kan...jadi esoknya suh dia ambil daun kepala muda tu dah suh dia buat ketupat. Ana nak buat soto la...selalu guna nasi impit yang paket plastik tu jer....kali ni baru best sebab wangi jer ketupat ni. Resipi ni selalu yang Ana wat, resipi ni kalau tak salah ambil dari buku masakan...tapi dah lupa buku mana....nama soto ayam madura ni tak tau asalnya dari mana...dari Madura la kot??...

SOTO AYAM MADURA

Bahan-bahannya:-
1 ekor ayam
125gm rempah sup
2 batang serai - dititik
1 batang kulit kayu manis
2 kelopak bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
4 biji buah pelaga

Bahan yg dikisar
250gm bawang merah
100 gm bawang putih
50 gm halia
50 gm lengkuas
10 gm lada sulah - Ana guna yang serbuk jer
8 biji buah keras
sedikit kunyit hidup - untuk cantikkan warna kuah soto

Bahan hiasan
Nasi impit
kacang tanah
suhun goreng
isi ayam yg dicarik-carikkan
bergedil
daun sup/bawang
taugeh dicelur
bawang goreng

Kuah Kicap
50 gm cili padi - dicelur
15 biji limau kasturi
sedikit gula
tumbuk separa kasar + perah limau kasturi + gula

Cara:-
1. Tumis dulu bahan-bahan kisar dengan 4 sekawan tu(kayu manis, bunga lawang, cengkih dan buah pelaga).Masukkan serai yang dititik.
2. Masukkan rempah dan air ( agak-agak dan ikut ayam)
3. Masukkan ayam dan rebus sampai masak...angkat dan ketepikan untuk dicarik-carik isi ayam tu. Tulang ayam masuk balik lam stok tu.
4. Masukkan garam dan perasa.
5 Masak sampai kuah pekat sikit then boleh dihidangkan.



Quote:
sayasha: sekali-sekala jer rajin tu...jgn tak tau...

Yah: Yah tu lagi ler rajin dan terror...mcm2 menua kat dapur Yah...x jemu Ana jengah

++Fareast++: meh la jemput makan...jap gi kita pi jengah

lynnhassan: tu la mula ingat nak tumis ngan daun pandan...tapi takut hubby kata kuah apa wangi sangat ni...takut dia tak makan pulak...dia suka hirup kuah panas-panas...tu yg tak jadi taruh tu...tapi k.ana mmg penah tumis guna daun pandan...mmg wangi dan sedap jer bau kuah dia...

ed: mmg sedap dan tak jemu dimakan...

mamafami:

anna: cuba ler...mesti maid boleh wat jual bila balik Indon nanti...melalut la pulak yea...

Hajar: Nak anto jauh sangat tu.... ketupat basi dulu la...

Linda: rumah tau ke yg mana satu ni?...asyik jumpa tepi jalan ja...nak mai bagitau....leh la k.Ana jamu...

kamalina: selalu guna ready mada gak...tapi sbb ada daun tu yg gila sikit tu...dah besorkan gambar tapi masih kureng la sharpness...kamera cikai jer...ayam brand


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net