Want your
own Fotopage?






 


By: zana raman

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 19-Jun-2008 13:12 Email | Share | Bookmark
Mee Kuah Ketam dan Mee Udang


Mee Ketam...hehehe mee kuah campak-campak ni sebenarnya...no specific resipi ok...Mee Ketam ni Ana buat semasa Zati datang umah hari tu...sebenarnya kat rumah Ana hanya Ana sorang jer yg makan udang dan ketam ni ...hubby dan anak-anak tak makan..tak seorang pun anak-anak yg boleh makan ketam dan udang ni..depa ni allergic ikut abah depa ....kalo makan jap gi ada la yg bengkak-bengkak mulut..ada la yg gatal-gatal kerongkong, ada lak yg akan muntah-muntah dan ada lak yg sakit perut...macam-macam allergic depa ni tak sama semua orang... ...tapi hubby tetap beli ketam dan udang sebab dia tahu isteri dia ni peminat seafood tu ...

Jadi masa Zati datang tu hubby beli ketam yang fresh-fresh...nak bawak Zati gi makan kat kedai sat gi kesian lak kat hubby dan anak-anak..sbb depa tak leh makan...jadi lebih baik Ana buat sendiri mee ni...malam tu Ana buat mee ni..untuk hubby dan anak-anak lak buat asing kat depa tanpa ketam...

Jangan tanya resipi ya..sbb buat mee jenis macam ni Ana main campak-campak ja...tak reti ikut resipi baik ku ikut kepala ja...muahahahahah




Mee Udang Galah......ni bukan Mee Udang Sg Dua Sri Tambang yang fofular tu...ni mee udang versi campak-campakku jugak...

Ingat malam lepas buat mee ketam tu nak buat pulak mee udang ni jamu Zati..tapi si mek Zati tu pulak nak makan Ayam Rosemary tu..jadi kensel mee udang ni....buat la ayam tu jamu dia lak...malam berikutnya dia dah balik...so tak dak rezeki dia la..tak pa next round kalo mai Ana buat hehehehe.... . Mee Udang Galah ni lak Ana makan berdua dgn abah Ana yang mai umah malam tu...tak larat nak habiskan sbb udang punya banyak buat nak makan bertiga dgn maid ja...

so mari layan kedua-dua gambar nihhhh....hmmm agak-agak..cheq ni leh dak buka kedai mee ketam dan mee udang?...hmm buka kat umah dah la kot no......sendiri buat sendiri makan....muahahahah....

alahai si Jasmeen ni nak lak resipi ni...ok untuk jasmeen dan yanti norzana yg tanya tadi...hehehe tapi agak-agak ja sukatannya ikut rasa korang ya... . Nak sedia mee ni kalo untuk 2 org makan lam 10 minit leh siap kot

Quote:
Basic kuah(boleh guna untuk ketam ataupun udang)
cili kisar
tomato sup( Tomato soup Kimball tu)- beli yg tulis soup..jgn beli yg puree lak
sedkit kicap cair
sos cili - sedikit
garam dan gula
sedikit perasa pak aji kalo suka...
sebiji telur - pecahkan ketika kuah mendidih- ala cam mee bandung gitu..kalo suka la..tak suka tak yah buh

Bahan lain
Udang atau pun ketam yang fresh2 dan gemok-gemok
Mee basah
Sayur kobis yg di potong
Sayur sawi
Buah tomato yg dipotong slice
bawang besar yang dimayang- agak tebal sikit
Daun Bawang
Bawang goreng untuk hiasan

Cara:
1. Mula-mula panaskan minyak
2. Tumis cili kisar dahulu hingga hilang bau cili dan pecah minyak
3. Masukkan sedikit air biar hingga cili betul-betul masak
4. Tambahkan air ikut dgn ketam atau udang tu..agak-agak la(jgn byk sgt nanti tak manis lak)
5. Kemudian masukkan sos tomato sup tu, sos cili , kicap cair(sedikit ja tau), gula dan garam
6. Biarkan kuah mendidih..pecahkan telur kedalam kuah
7. Masukkan sayuran yg dipotong dan tomato slice tu(sekejap jer tau...tak nak layu sgt)
8. Masukkan ketam atau udang...ni pun sekejap gak..jgn overcooked nanti makan tak beshh lak isi dah kecut sgt...agak-agak la dia dah masak.Maukkan bawang besar yang di mayang tu...(bwg besar jgn banyak ya...)agak-agak jugak
9. Angkat kuah dan ketam hidangkan bersama daun bawang, cili potong hijau dan bawang goreng. Sekian terima kasih. Itu jer bahan-bahan mee kuah campak aku..hang buat la Jasmeen kalo tak jadi hang kena mai la umah aku..mai makan..muahahahaha...
Quote:
umieaisyah : la siannya..sik baik tak peknen no...bila-bila lalu area ni calling2 ler...mai kak ana bawak pi...

anna : aduhhh mapohh la akak..nak mai kena siap list panjang...mau pengsan bersilat kat dapor hehehehehe...tak qheja lain masak-masak dan makan..lama-lama makin 'gundo' dah!...muahahaha...anna mesti faham word ni kan....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net