By: zana raman

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 21-Aug-2008 11:58 Email | Share | Bookmark
Menu cuti sekolah...

 
Blueberry muffin
orange poppy seed muffin
 
Tiramisu
 
Telur itik
masak lemak telur itik
ayam goreng berempah
sayur bayam
....cuti sekolah kali ni memang dok lepak kat umah jer...kami tak de plan apa-apa sebab hubbyku bercuti awal kerana tarikh telah dipinda lebih awal...... Tak de apa-apa aktiviti selain masak, baking dan makan...aduhhhhh kalo dah dok kat umah apa lagi.... sampai hubby pun dah bersungut perut dia dah buncit dan berat badan dah naik dah ni...hehehehe
....mana tak nya asik makan-makan..kena lak kat sini selalu gak ujan..jadi sejuk-sejuk cepat lapo la pulak... Tiramisu tu, ana buat lagi sebab hari tu hubby tak puas makan berebut dgn anak-anak...lagi pun buat lam bekas ramekin besar...jadi dapat pun ciput jer...5 bekas jer...kali ni buat lebih sikit...siap dgn deko lagi......biar depa makan puas-puas...boleh kata anak-anakku memang menggemari apa-apa yg ada cheese...termasuk la dgn mama juga...tu belom tengok ana lagi kalo tengok la ni memang dah montel+plump+kembangggggg....adushhhhh cemana tu nak turun...kalo asyik telan cheese jer...
.....Telur itik ni pemberian dari Kamisah, kat umah dia memang hubby dia bela itik ni...dia siap buat telur asin...tapi dah banyak sangat dia bagi la satu ream telur itik ni..nak buat telur asin malas la pulak..jadi ku buat masak lemak telur itik...hmmm sedap jugak..walaupun tak penah buat sebelum ni...

Quote:
Orange Poppy Seed Muffin

A
250gm mentega
5gm ovalette
B
250gm gula castor
5 gm garam
C
300gm tepung super fine
1 sdt baking powder
10 gm susu tepung
50gm serbuk badam
D
4 biji telur gred A
E
50 ml jus oren
30gm biji poppy seed
1 sdb pes oren

Cara
1. Pukul bahan (A) pada kelajuan rendah selama 30 saat. Masukkan bahan (B) dan pukul pada kelajuan tinggi selama 3 minit sehingga berbentuk krim
2. Masukkan telur satu persatu dan pukul sebati setiap kali telur ditambah. Campurkan bahan (C) dan kacau hingga sebati
3. Masukkan bahan (E) kedalam bancuhan dan gaul hingga sekata. Tuangkan bancuhan ke dalam acuan yg sudah digirs. Bakar dalam ketuhar yg sudah dipanaskan pada suhu 180C selama 15 minit.

Tiramisu

Base
9 pieces sponge fingers

Filling
2 egg yolks
60gm caster sugar
50ml milk
1/2 tbsp gelatine(dissolved in 30 ml water, melted by double-boiling)
250gm mascorpone cheese at room temperature
125mls UHT whipping cream(whipped)

Coffee Syrup
2 tbsps instant coffee powder
4 tbsps caster sugar
90 mls hot water
2 tbsp nescafe gold- ni additonal Ana tambah

Decorate: some cocoa powder

Method:

1. Place egg yolks, sugar and milk in a double boiler. Mix over simmering water. Stir until slightly thickened. Leave aside.
2. Dissolve gelatine in water over simmering water. Add into(1).
3. Stir mascorpone cheese with a spoon untuil soft. Add in (1) and cream until well-combined.
4. Soak sponge fingers in coffee syrup. Place sponge finger into glasses. Pipe in filling to fill half of each glass. Place more sponge fingers on cheese filling. Top with cheese filling. Chill until set. Dust with cocoa powder before serving.
5. Coffee syrup : Dissolve coffee powder and sugar in hot water.









View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net